Pages Navigation Menu

Hogyan etessünk nyers zöldséget gyermekünkkel?

Hogyan etessünk nyers zöldséget gyermekünkkel?

Sok szülő életében nagy gond, hogy a gyermekei nem szeretik a zöldségeket sem nyersen, sem megfőzve. Pedig rendkívül fontos a gyermekek egészséges táplálásához a zöldségek fogyasztása, ezért a szülők nagy része komoly harcot folytat annak érdekében, hogy megtörje gyermeke kemény ellenállását. De még Popeye, a tengerész sem képes megszerettetni a spenótot azokkal, akik meggyőződéssel utálják.

Miért fontos, hogy mégse nyugodjunk bele mindebbe?

A friss, nyers zöldségek és gyümölcsök elengedhetetlen részét képezik a megfelelő táplálkozásnak gazdag ásványianyag- és vitamintartalmuk miatt. Olyan enzimeket is tartalmaznak, amelyek az immunrendszer egészséges működését biztosítják, valamint segítik más tápanyagok (pl. zsírok) feldolgozását is. A sok nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasztó emberek nemcsak hosszabb, hanem minőségileg jobb életre számíthatnak, legalábbis a statisztikák ezt igazolják. Erősebb lesz az immunrendszer, csökkennek a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek kialakulásának rizikói

A nyers növényi eredetű ételeknek sok előnyük van a főtt, sült vagy akár párolt táplálékokhoz képest. A kemény, friss zöldségek és gyümölcsök az ínyt és a fogakat is erősítik, és rengeteg létfontosságú tápanyagot tartalmaznak. Az aszalás vagy szárítás ugyan alig árt a tápanyagtartalom összetétele szempontjából, de a fogaknak jóval kisebb feladatot hagy. A párolás már mintegy 10 %-kal, a sütés negyedével, a főzés pedig kb. felével csökkenti a zöldségek és gyümölcsök vitamintartalmát. Ezek természetesen csak hozzávetőleges számok, a vitaminvesztés mértékét erősen befolyásolja az is, mennyi vízben és mennyi ideig főzzük, illetve milyen hőfokon és meddig sütjük a zöldségeket. A magas hőmérséklet csak a vitaminokat pusztítja, az ásványianyag-tartalmat nem befolyásolja – szokták mondani. Ez a tétel ugyan önmagában igaz, de főzéskor az ásványi anyagok nagy részét kioldja a víz, ezért a főtt zöldségek több szempontból jóval kevésbé egészségesek, mint a nyersek – nem beszélve egy jó cukros lekvár és a friss gyümölcs közti különbségről. Mindemellett természetesen ezerszer többet ér a rendszeresen fogyasztott főzelék vagy sült zöldség is annál, mint amikor valaki folyton csak zsíros ételeket fogyaszt és szénhidrátot.

Mit tehetünk a nyers zöldségek megkedveltetése érdekében?

Mivel gyerekek táplálásáról van szó, nagyon sokat segíthet egyrészt a jó példa, másrészt a játékosság. Ha látják, hogy a szülők rendszeresen karalábét vagy répát nassolnak chips vagy csoki helyett, az ragadós példa lehet. Ha a szülő mindennap pakol az uzsonnás zacskóba valami zöldségfélét vagy gyümölcsöt, az oviban vagy iskolában megéhező gyerekek jó eséllyel meg fogják enni.

A minap magam is elbizonytalanodtam, hogy miképp vehetném rá saját négy kis porontyomat, hogy több vitamint egyenek. Végül kitaláltam egy vidám játékot. Elővettem egy zacskó nyers zöldséget és egy kis kést. Először ők mondhattak különféle figurákat, amiket kifaragtam nekik zellerből, répából, uborkából vagy sörretekből. aztán cseréltünk. Egyszerű formákat mondtam, és ők lelkesen alkottak. És persze mindenkinek meg kellett ennie aztán azt, amit készített. Olyan jóízűen falatoztak a karalábé-hóemberből, a fehérrépa-kukacból vagy a kelkáposzta-szívecskéből, hogy öröm volt nézni őket. Minden zöldséget vigyorogva faltak be, olyanokat is, amikre eddig főzve sem néztek rá. Nyilván ez sem egy üdvözítő és mindig alkalmazható módszer. De kellő játékossággal és jópofa ötletekkel még a legelvetemültebb ellenállókat is rá lehet venni az egészségesebb táplálkozásra.

Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ.
Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. cookie-kat vagy sütiket használ. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát. További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close